Friday, January 16, 2015

Tips Mengurangkan Sakit Belakang Semasa Hamil.

Gejala sakit pada bahagian belakang bagi ibu hamil adalah perkara biasa terutamanya apabila kandungan sudah semakin membesar dan sarat. secara tidak langsung ia boleh mengganggu kelancaran aktiviti seharian buat ibu hamil.

Mengapa ini terjadi?
  • perubahan saiz pada bayi dan rahim semakin membesar
  • perubahan hormon semasa kehamilan yang menyebabkan kelonggaran pada ligamen dan tulang pada pelvis
  • kenaikan berat badan sebanyak 11-15kg sepanjang kehamilan
Sakit belakang ini hanya bersifat sementara dan akan hilang selepas bersalin. Tips yang boleh anda amalkan untuk mengurangkan sakit belakang ini ialah :
  1. Memakai kasut yang bertumit rata atau kasut yang dikhaskan bagi wanita hamil. ianya perlu lembut dan selesa. Elakkan kasut tumit tinggi kerana boleh menyebabkan regangan pada bahagian tulang.
  2. Elakkan daripada duduk dalam posisi yang sama dalam tempoh yang lama. Cuba ubah kedudukan selang setengah jam. elakkan menyilang kaki ketika duduk dan jangan mencangkung. Seeloknya, letak bantal untuk menyokong bahagian belakang.
  3. Tidur dalam posisi mengiring dengan meletakkan bantal di antara dua kaki anda atau menggunakan bantal khas untuk ibu hamil. Biasanya kedai baby center yang besar ada jual pregnancy pillow ni. harga mengikut jenis. Ada bentuk U dan G.
  4. Jika perlu mengambil sesuatu yang berada di bawah, pastikan postur tubuh adalah betul. Elakkan dari terus membongkok, sebaliknya bengkokkan kaki dan pastikan bahagian belakang badan dalam keadaan yang lurus. Hindari dari mengangkat benda terlalu berat,
  5. Jika terasa cramp atau orang pamggil simpul biawak, anda boleh cuba tuam tempat yang cramp dengan ais atau air suam. Lakukan sekurang-kurangnya 10-15 minit.
  6. Anda juga boleh melakukan senaman ringan untuk ibu hamil. Selain dapat mengurangkan sakit belakang, ianya juga boleh memberi rasa selesa bada badan anda.
  7. Pengambilan suplemen untuk tulang juga berkesan dalam mengatasi sakit belakang ketika hamil ini. 
Pengambilan kalsium yang mencukupi penting untuk proses kelahiran nanti dimana otot-otot badan bekerja keras semasa contraction. Ia juga dapat membantu untuk mengurangkan pendarahan semasa bersalin kerana platlet darah cepat terbentuk sekaligus dapat mengurangkan risiko pendarahan semasa bersalin.

Oleh itu, sepanjang kehamilan, ibu-ibu disarankan untuk mengambil sekurangnya-kurangnya 1000mg kalsium sehari. Masalahnya, macam mana kita nak cukupkan 1000mg sehari? minum susu 4 gelas sehari? bagaimana dengan ibu-ibu yang tak boleh langsung bau susu apatah lagi minum susu?

4 biji Ostematrix sehari beoleh membantu anda menggenapkan 1000mg kalsium sehari.

Khasiat Ostematrix yang perlu anda tahu ialah : 
  • membantu mengurangkan sakit lutut dan sakit pinggang
  • mencegah osteoporosis
  • membantu menghilangkan rasa kejang dan kebas
  • melegakan migraine
  • bagus untuk pembentukan tulang janin
  • bagus untuk pelawasan dan sembelit
  • mendapatkan tidur yang berkualiti dan lena



Saya juga pernah amalkan Ostematrix ni, memang kaki kurang cramp dan masalah sembelit pun tiada. Sebotol hanya RM61.00 untuk kegunaa sebulan. Sebiji bersamaan 50sen dan 4 biji sehari hanya memakan kos rm2.00 untuk melengkapkan 1000mg kalsium sehari dan untuk melegakan masalah sakit belakang anda. Mahukan harga yang istimewa? Hubungi saya,

SID Najihah,
(1092621)
sms/whatsapp : 0139139891
emeil : najihahsahami@gmail.com

1 comments:

Lydia Miza said... [Reply to comment]

Hihi nk tido mengiring lena je terus terlentang. Pastu mengeluh sakit pinggang