Friday, October 30, 2015

Trip to Krabi : 2nd Day, 4 Island Hopping With Private Boat

Cerita hari kedua kami bermula dengan sarapan pagi sepantas kilat sebab takut kena tinggal ngan driver. kahkahkah. Kami pilih untuk buat 4 Island Hopping pada hari ni. So awal pagi lagi kami turun dari hotel pergi cari makanan. Untuk Amni especialy.

Sarapan kami pagi ni, beli kat 7Eleven je. 180 baht kalau tak silap. boleh la buat alas perut.

Selfie kejap sementara driver datang pick up.
Dalam jam 8.30 lebih sampai la driver tuk tuk bawak kami pergi ke travel agency. Then tukar naik van pulak. Kami yang tak paham pape ni just follow je sampai la kami dapat tahu yang sebenarnya kami dibawa ke tempat yang salah. kami pilih pakej speedboat, tapi driver tu bawak kami pergi dekat jeti longtail boat. Naseb baik la ada sorang ejen company kami pilih tu bawak balik ke travel agency yang tadi.

Gambar naik tuk tuk. hehe
Malangnya, orang kaunter tu bagitau speedboat dah berlepas. Apa la kelakar sangat nasib kami. haha. Lepas tu dek kerana rasa bersalah, orang kaunter tu sudi berikan kami private longtail boat. Just tambah 200baht per person sebagai bayaran national park fee. Bila pikir baik dan buruk, kitorang setuju. private boat, tak yah susah tunggu orang lain siap mandi baru gerak, boleh duduk kat satu tempat tu lama mana pun kitorang nak, tak yah berimpit-impit, boleh selfie kaw-kaw. haha.

Amni macam biasa, nangis beria masa naik bot. haha..

Pharang Cave Island.

Turun je dari bot terus amek gambar. Itu wajib okey.
1st destination, kitorang pergi ke Phranang cave. Tempat paling best untuk mandi manda. Amni yang takut air tu pun boleh happy sampai kecut jari dia duk main air. Kalau lapar, kat sini ada longtail boat yang jual pelbagai makanan. Harga pun okey. pancake pisang pun ada. hehe. So tak perlu susah kalau tak bawak makanan. kat hujung pulau ni ada gua tau, tapi kiotang punya syok mandi sampai dah takhirau kat gua tu. hehe.

Dinasihatkan, kalau amek private boat, duduklah kat pulau ni lama sikit, sebab kat pulau ni je macam boleh mandi kaw-kaw, boleh jalan-jalan tepi pantaui sampau Gua Phranang kat hujung pantai. Kitorang singgah sini takdela lama mana sebab ingatkan nanti kat pulau lain nak main air puas-puas lagi, rupanya kat lain tak sebest kat sini. Menyesal tak duk lama-lama.

Main lambung-lambung Amni.
Kalau lapar boleh beli dari kedai atas boat tu. Yang depan tu adik aku okey, bukan tukang jual. haha

Chicken Island and snorkelling.

tu haa..sebab tu la namanya Chicken Island, bentuk pulau tu memang macam ayam. Ayam jantan ke betina kena tanya ayam tu sendiri la ye. haha. Kat sini kitorang just berenti dan menikmati bentuk ayam tu je. Then terus gerak ke tempat snorkeling, area-area Chicken island ni jugak. Aku tak join snorkelling ni, adik ngan en suami je yang menyelam. Tapi menyelam lah sangat, haha sebab boat kitorang tu berenti kat tempat yang macam tak strategik sangat. Cukup sekadar celup badan, mereka pun naik. haha.

Tup Island.

Gambar tak ready lagi dia dah snap. Pftt.
Kat sini pon boleh tahan best nak main air. Pulau dia kecik je. tempat kitorang mandi ni, boleh jalan kaki je redah air sampai ke pulau kat belakang tu, sebab sesetengah tempat air tak berapa dalam. Kitorang berendam kejap dalam ni, amek gambar, then naik bot sebab lapar sangat. Kebetulan bila naik private boat ni tak makanan disediakan, so kena beli siap-siap sebelum naik tu. Kalau amek pakej biasanya diorang sediakan makanan.

Aku beli nasi lauk paprik. Pedas sampai berasap telinga weh. Amni aku dah spare roti Gardenia dari Malaysia untuk dia. Lepas tu pemandu boat tu ada belah nenas dan bagi kitorang makan sekali. Manis sangat nenasnya. Pemandu boat kitorang ni walaupun tak reti bahasa melayu dan Inggeris tapi okey la...mudah berkomunikasi walaupun macam ayam ngan itik bercakap. haha

Haa..kalau korang jalan je straight kat belakang tu boleh sampai ke pulau tu. Sebab pasir kat sini tinggi sikit.
Haa..nganga luas-luas. haha. Cantik kan air dia. Rindunyaaa...

Poda Island
Nampak tak muka Amni mengantuk tu. Kesian dia.
Last pulau kami pergi Poda Isand. Kat sini ada gerai makanan, ada tandas dan tempat salin pakaian. Disebabkan Amni dah sangat-sangat mengantuk dan penat main air, kami just turun cukup syarat je. Salin baju Amni, amek gambor sekeping dua, lepas tu blah. haha. Mat-mat saleh cam biasa la, mana-mana tempat pun diorang berjemur. kahkahkah.

Kitorang tak salin baju pun, biar dia kering camtu je. haha. panas terik hoi, tak yah susah-susah salin baju, sampai darat nanti baju dah kering. Sekejap sangat-sangat kami berhenti kat sini, pemandu boat tu nak gi ngeteh pun tak sempat. haha. Ini la untungnya naik private boat, boleh berhenti lama mana kita suka. Boleh terus ajak balik bila dah penat. Hee.

Selesai sudah aktiviti hari kedua kami. Balik hotel dalam pukul 1 lebih. Sebelum balik cam biasa, beli pancake dulu. haha. Amni dah ketiduran masa dalam boat lagi.

Amni yang penat. haha.
Balik hotel, lepas bersihkan diri apa semua, tertidur keletihan sampai petang. Petang tu pulak hujan, tak boleh la nak meronda. Malamnya kami sewa skuter Fino, 200baht sehari. Meronda cari makan dan shopping sikit-sikit. Nanti i olls share tempat makan dan shopping yang murah. Dah panjang sangat entry ni. haha

harga pakej?
1500baht untuk 4 Island Hopping with speedboat hari kedua dan Hot Steam Water Bath dan Emerald Pool untuk hari ketiga. Murah dan berbaloi sangat. (Ini harga yang kitorang dapat before kitorang naik private boat)

Tips nak pilih pakej?

Better korang spend time untuk pergi round round kat travel agency yang bersepah kat tepi pantai tu. Macam-macam harga diorang letak. So kena pandai pilih la. Malas nak gi survey? boleh je amek pakej kat hotel. Even hotel yang aku stay tu pun ada tawarkan  pakej diorang, mula-mula dengar macam murah. Tapi akak yang aku jumpa kat lobi tu nasihatkan pergi survey kat tepi pantai. Lagi Murah.

Kitorang pilih Rungtawan Tours untuk buat aktiviti sebab antara banyak0banyak tempat yang kami survey, dia yang sudi bagi harga paling murah walaupun 50baht berbanding kat tempat lain. hee. Lepas tu dia punya pekerja pun baik dan peramah. Jangan lupa cari Rungtawan Tour tau. Pekerja dorang pakai baju warna pink. Gambar kedai tak snap la pulak. hee. Ampun. Gambar boat je yang ada. Boleh la daripada takde langsung kanssss...