Sunday, May 31, 2015

10 Fakta Tentang Kentut Yang Kita Tak Pernah Tahu


1. Kentut yang tidak berbau biasanya terjadi kerana seseorang itu menelan udara ke dalam sistem pencernaan.

2. Makanan sihat seperti brokoli dan badam mengandungi banyak sulfat menyebabkan bau kentut semakin busuk. Zat sulfur yang bernama mercaptrans, biasanya terdapat dalam daging dan produk susu, juga boleh menyebabkan bau kentut yang tidak menyenangkan.

3. Secara purata, rata-rata orang mengeluarkan angin sebanyak sepuluh kali dalam sehari. itu menandakan sistem penceranaan badan mereka dalam keadaan baik.

4. Dalam masa 24 jam, seseorang itu boleh mengeluarkan lebih dari 2 liter gas kentut. Itu merupakan sesuatu yang normal.

5. Kentut berlebihan juga tidak elok. Itu menunjukkan sistem usus anda tidak sihat. Untuk masalah ini elakkan minum susu semasa perut kosong.

6. Ketahui bahawa lelaki lebih banyak mengeluarkan angin berbanding wanita. ini berkemungkinan kerana tabiat lelaki yang suka makan dengan cepat berbanding wanita.

7. Sebenarnya tabiat suka mengunyah manisan ataupun gula-gula akan membuatkan anda sering lebih terkentut. Fakta ini adalah berdasarkan American College of Gastroenterology.

8. Sebenarnya kentut yang keluar itu adalah gas yang terkumpul di dalam usus dan sebenarnya tabiat mereka yang suka menahan kentut adalah tidak elok untuk kesihatan angin di dalam perut.

9. Mereka yang tiada masalah dengan sistem pembuangan air besar akan mendapati ketika membuang angin ia akan mengeluarkan bunyi yang sedikit sahaja. Sementara bagi mereka yang mengeluarkan angin dengan bunyi yang kuat itu menandakan mereka mempunyai masalah dengan sistem pembuangan air besar,

10. Ketahulah bahawa makanan anda sehari-hari boleh menjadi penyebab kepada bau yang kurang menyenangkan saat anda mengeluarkan angin. namun jangan sesekali menahannya kerana ia akan memberi kesan kepada kesihatan perut anda.

sumber : Mingguan Wanita, Jan 2015

0 comments: