Friday, December 13, 2013

Tenang-tenangkan Diri

dulu,
aku pun pernah sakit.
pernah ditinggalkan.
pernah dikecewakan.
pernah ditipu.
pernah dimain-mainkan.
bukan sekali. bukan dua kali.
selalu. agak kerap.

biasa sangat aku mengadu pada teman. pada kawan-kawan yang tak pernah menjauh ketika aku dalam masalah yang menghimpit. terima kasih korang.

sekarang,
semua tu berbalas.
ye, aku bahagia.
aku dah ada suami dan bakal memiliki anak.
sikit pun aku tak menyesal dengan pengalaman dulu.
sikit pun aku tak membenci mereka yang dulu.
alhamdulillah, aku dah bebas dalam perancangan hidup olehNya.

mungkin, aku takkan sebahagia ini kalau hati aku tak pernah redha dengan cerita lama.
mungkin aku takkan begini kalau aku terus memendam rasa menjeruk duka lama.
mungkin aku takkan jadi macam ni kalau aku tak berusaha untuk membahagiakan diri sendiri.

sekarang,
mungkin aku berasa sakit, tapi pengalaman lalu, sangat-sangat mengajar aku,
macam mana nak berdepan dengan kesakitan.
macam mana nak kawal emosi kala kita dalam kedukaan.
mugkin dulu aku belum matang.
terlalu kebudak-budakan.
terlalu ikutkan darah remaja.
terlalu leka hingga lupa untuk bersyukur.

tenang-tenangkan diri, insyaAllah, hati pun turut tenang




1 comments:

Pha Is said... [Reply to comment]

pengalaman mematangan diri..:)