Saturday, May 23, 2015

Resepi Laksa Penang Yang MUDAH dan SEDAP

Assalamualaikum w.b.t.

Laksa Penang ni memang feveret dari dulu lagi sebab rasanya yang sedap. Sangat popular di Penang namun bukan lah sesuatu yang ganjil kalau anak Terengganu jati macam saya ni boleh buat lagi sedap dari yang kat Penang. Haaa...gitu ayat berlagak dia. hahaha.

Laksa Terengganu pun tak  pernah buat sendiri, tapi laksa penang boleh ter rajin pulokss sebab susah nak dapat yang betul betul banyak ikan dan ada rasa masam manis yang kena dengan selera. hee.

Teringat masa peknenkan Amni. Memang laksa penang ni antara makanan yang menjadi igauan AMni masa dalam perut. dah berkedai kedai cuba sebab nak cari yang betul betul kuahnya pekat. Sampai bila duduk kat meja, terus cakap kat waiter, kalau nak order laksa penang boleh tengok kuah dulu tak? haha. sangat melampau. Last-last balik kampung, umi buatkan. Barulah kena dengan selera anak tekak Amni. okey, Amni dikambing hitamkan. haha

Hari tu lepas siap je Laksa Penang ni terus post kat FB. Dan kebetulan ramai pulak yang minta di share resepi. Resepi laksa penang ni memang mudah dan ringkas sebenarnya. cuma mungkin yang merumitkan bagi saya part nak kena asingkan isi dengan tulang. =.='

okey, jom terus kepada resepi. Resepi ni dapat la seperiuk belanga cap Buaya size 22cm tu.

LAKSA PENANG YANG PEKAT DAN LAZAT.

Laksa.
untuk Laksa saya guna Laksa cap Orang Kampung sebab susah nak jumpa laksa basah tu kat sini. So, beli yang kering tu, rendamkan air semalaman atau 4 5 jam supaya tak ambil masa yang lama untuk rebus nanti. Masa rebus tu tambah minyak masak 2 sudu untuk elak dia melekat dan tambah sedikit garam.

(A)
Stok ikan.
7-8 ekor ikan sardin yang dah dibersihkan. (boleh juga guna kan kembung kalau suka)
5 keping asam keping.
sedikit garam.
Air untuk merebus.

1. Masuk semua bahan dalam periuk kemudian rebus hingga masak.
2. Bila dah masak, keluarkan ikan untuk di asingkan tulang dan isi. Bahagikan dalam dua bekas yang berlainan. Air rebusan ikan jangan dibuang sebab boleh guna untuk buat kuah nanti. Asam keping tu boleh la buang sebab dah tak guna nanti.
3.Blender isi ikan hingga hancur. Ada yang suka ramas je. Bagi saya, blender hancur lagi pekat kuahnya nanti. :)
4. Tulang dan kepala ikan yang diasing tadi di kisar dalam bekas berasingan bersama sedikit air rebusan ikan. Lepas tu tapis, dan hampasnya dibuang.
5. Isi ikan yang dikisar, air rebusan ikan dan air tulang ikan tadi boleh masuk dalam periuk.

(B)
Kuah
10 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
20 tangkai cili kering
belacan sebesar syiling 50 sen

Masukkan tiga bahan ni dalam pengisar dan kisar halus.

(C)
2-3  kuntum bunga kantan
1 mangkuk daun kesum
5 keping asam keping
garam dan gula secukupnya.

1. Masukkan semua bahan A, B dan C dalam periuk.
2. Kemudian rebus sampai mendidih.

Laksa ni perlu ada rasa masam manis yang mencukupi.baru la ummph. Boleh tambah bunga kantan dan daun kesum kalau rasa kurang naik bau. Boleh tambah asam keping kalau rasa kurang masam.

(D)
Hiasan. (optional)

daun salad
bawang merah yang dihiris halus
telur rebus
timun
daun pudina
cili api
limau kasturi / limau nipis.

Tadaaa..dah siap Laksa Penang kita. Kuah dia kalau dipanaskan 2 3 kali lagi sedap tau.

3 comments:

ummi aqilah (LM) said... [Reply to comment]

Fav akk gak. Suka pedas2

Travelog Sunyi said... [Reply to comment]

ohooiii..nampak sedap tu dah terserlah...
rase memang kne puji diri sendri la kan...hihi...

Anonymous said... [Reply to comment]

nti nk terai buat...isteri suka sangat laksa penang ni...😊😊😊😊😊😊😊