Thursday, November 17, 2016

Resepi Paprik Ayam Yang Mudah

Assalamualaikum w.b.t.

Paprik ni memang feveret aku selain tom yam. Kalau tomyam aku suka hirup kuah, paprik ni aku suka dia punya kepekatan kuah tu. Terasa kesedapan sos tiram dan haruman serai dan daun limau purut pulak. Fuhlamakk, meleleh air liur. Hehe.

Resepi paprik yang aku nak share ni resepi yang aku biasa buat bila nak masak paprik. Resepi ni senang, mudah dan yang penting sedap. Siapa la yang suka resepi yang renyah ye.

Bahan-bahan


Bawang Holland tak de stok masa ni. huhu.

-setengah labu bawang Holland (mayang kasar)*
-2 ulas bawang putih (ketuk)*
-2 batang serai (dititik)*
-daun limau purut secukup rasa*
-lada merah (optional)*
-2 sudu cili kisar
-2 sudu sos cili
-2 sudu sos tiram
-setengah sudu sos tomato (guna sebab takde tomato. Kalau ada tomato tak perlu la)
-sos ikan (optional)
-sayur (optional) : bunga kobis, carrot, putik jagung, kacang panjang dll
-beberapa ketul ayam dipotong kecil (boleh jugak ganti dengan udang atau sotong atau daging)

Cara-cara.

1. Mula-mula panaskan sedikit minyak. Lepas tu tumis cili kisar sampai garing tau.

2. Then masukkan bahan-bahan bertanda * dan tumis sampai naik bau.

3. Kemudian masukkan ayam dan tambah sedikit air.



4. Tunggu sampai ayam tu dah masak boleh la mula masukkan sayur. Letak je pape sayur yang ada kat rumah. sebab tu aku cakap resepi ni senang dan mudah. Jangan susahkan diri carik sayur yang takde. Hee.Untuk resepi ni aku letak bunga kobis ngan carrot je.


5. Tambah la air sikit kalau nampak macam kering sangat. Aku suka banyak kuah sebab tu aku letak air banyak sikit. Hehe.

6. Lepas tu last skali masukkan segala jenis sos yang dinyatakan tadi. Sos cili, sos tiram, sos tomato sesedap rasa ye.Then, cuba rasa sikit, kalau tawar tambah garam, takkan tu pun nak ajor. Haha.

7. SIAP.



Tips kuah pekat.
Biasanya kalau terlebih air kuah jadi cair kan? tak sedap la kalau kuah cair. Nak tambahkan sos boleh habis 1 botol sos tu kalau nak jadikan dia pekat. So, jalan pintasnya adalah korang bancuh tepung jagung dengan sedikit air, then masukkan sebelum tutup api. Kacau-kacau sikit. Lepas tu pekat la dia. Hee. Tapi aku tak suka sangat campur tepung jagung ni. So make sure masukkan air tu seadanya je.

Senang je kan. Sambil kunyah kuaci pun kau boleh masak ni. Lepas tu boleh la goreng telur dadar untuk dipadankan dengan lauk ni. Makan time panas-panas. Nyam nyam nyam.

0 comments: