Wednesday, July 21, 2010

Aku, Muzik dan Lagu


Ada orang cakap, life is meaningless without music..

Ada jugak yang cakap, music is my life..

Tak kurang jugak yang cakap, my soul, my life is music…

Whatever it is..bagi aku..muzik adalah catatan terbaik tentang rasa hati, luahan dan liku hidup manusia yang beralun..kerana lahirnya ia dari pemikiran dalam hati. Atas dasar rasa rindu, cinta, sayang manusia. Juga tercipta dari penglihatan pancaindera keenam manusia. Amat unik.

Pernah x ble korang dengar sesuatu lagu tu, korang rase seolah-olah lagu tu tercipta untuk korang. Memang kene sejemput atas pale korang lagu tu. Kena ngan perasaan dan jiwa korang. Dalam masa yang sama, perasaan tu juga turut dirasa oleh beruta-juta lagi manusia yang mendengarnya. Turut menjadikan lagu tersebut sebagai common playlist lam media player, mp3 atau iPod dorang.

Itu uniknya lagu. Hebatnya muzik. Menyatukan satu rasa antara semua.

Kadang-kadang, perasaan tak boleh diluahkan dengan kata-kata. Mungkin kerana segan, malu atau xreti mengarang cerita hati sendiri. Melalui kuasa muzik jugak, semua tu semudah kita celik mata. Semua akan tau. Akan paham rasa hati kita. Duka kita. Luka kita. Suka kita. Tawa kita. Semua tentang kita. Juga semua tentang semua. Bila rasa tak mampu dieertikan. Lagu yang akan ertikan untuk kita.

Dan aku dan lagu. Tetap xbleh dipisahkan. Dah bersatu seperti langit dan bumi. Seperti ikan dan air. Nasi dan periuk. Baju dan seluar. Handphone dan bateri. Kerusi dan meja. Dan dan dan dan..teettt…mengarut.

Bermula la kisah aku dan lagu…dan muzik yang mengiringi lagu. Aku xsuka lagu tanpa muzik. Sakit bulu telinga!! Huhu..

Aku layan semua jenis lagu. Slow pun aku layan kalau lirik dia jiwa aku. Rock pun aku layan kalau drum dan gitarnya sekeras hati aku…hek2..poyosh!!

Dan aku seorang yang sangat2 sentimental. Aku hargai apa yang diberi oleh orang. Hatta ia sekelumit debu. Kalau aku tau hati pemilik dan pemberinya ikhlas. Dan mohon akan pengertian ku. Tentunya aku lebih menghargai.

Tiada kusangka sejak detik itu

Kau membuka pintu kamar dihatiku

Cinta yang terdampar satu tika dulu bersinar kembali

Aku ske lagu ni. Salah satu lagu lam playlist mp3 aku. Lagu wajib ada. Lagu yang aku xpernah delete hatta aku dah mula jemu. Lagu yang memberi aku semangat. Rasa seakan kuasa untuk aku terus hidup. Itu lah kuasa lagu bagi aku. Memberi pengharapan yang kita tau, akan musnah suatu hari nanti. Bukan dalam jangkaan kita akan saat itu. Tapi ia tetap meningalkan kenangan terindah. Membuat aku rasa dihargai. Rasa diperlukan. Rasa di kasihkan.

Akan ku pertahan cinta ini demi kesetiaan ku padamu

Akanku tempuhi onak duri demi untuk mu bidadari

Percayalah, janjiku ini…

Lagu ini lagu seribu erti. Lagu dari budak poyo tu. Mase tu ngah kontang kanting. Antara sayang kawan..atau sayang kekasih. Lagu ini aku anggap sebagai kiasan. Pukul 2 pagi aku panjat tangga naik bilik member untuk blututh lagu ni. Masa tu pakai nset cikai. Memory card xpower. Trpaksa delete certain lagu..thanx dak poyo. Untuk sebuah pengharapan yang hancur.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Mungkin ini memang

Jalan takdirku

Mengagumi tanpa dicintai

Tak mengapa bagiku

Asal engkau pun bahagia dalam hidupmu

Yep….bagi aku. Cinta aku xbermakna memiliki. Tak juga bermakna dicintai. Aku pasrah andai cinta dia bukan milik aku. Aku layan lagu ni..hee..aku suka lagu ni. Lagu motivasi untuk aku. Semangat untuk aku. Andai aku memperoleh cinta tanpa cinta. Yes!!aku akan berharap. Dan aku bertahan sehingga maksimum ketabahan aku. Dan skang aku bukan give up. Cume aku optimis. Dan akhirnya. Aku dapat orang yang sayangkan aku dan sebaliknya. Thanx Mr. Choc.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Takan lagi aku menunggu

Kau hadir didalam mimpi-mimpiku

Puas ku mengharapkan dirimu

Seperti mereka yang punya cinta

Diriku tanpa dirimu

Kau tempuhi penuh bahagia

Diriku mahu kau tau

Pedih ni dikau tak terasa..

Yezzaaa…its warkah. By bau. Nice lyrics. Meaningful. Loveable. N I like!!yap. Mish like. Like sangat2.

Tapiku melepaskanmu

Melangkah namun tak berdaya

Terus ku terus menunggu

Cinta yang takkan pernah ada

Yeah.keputusan yang tepat. Andai cinta itu tiada pernah wujud untuk kita.lepaskan saja. Dan jangan pernah menyesal. Kerana, yang melepaskan kita adalah orang yang sepatutnya menyesal. Dan kita tak perlu lagi menderita. Mengharapkan mentari menerangi. Kerana akhirnya, hujan yang membasahi. Tiada terik matahari. Biarkan Cinderella dengan dongengnya. Snow white dengan bahagianya ditemani seven dwarf. Dan Mish dengan rasa hati sendiri. Masing-masing punya cerita. Punya kenangan. Punya rahsia.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Dalam hati ini ada namamu

Nama sorang insan yang aku rindu…

Lalalalala..

Hehe..lagu kumpulan spin. Nyanyian arwah Acik. Dulu mse aku kecik. Lagu ni memenag ngah top. Aku ingat lagi lagu-lagu seangkatan dengannya time tu. Antaranya, niat hatiku tak nak berpisah, Arrow..pastu adala lagu Pesanan Buat Kekasih. Lagu sape ntah. Da lupa..

Sebelum kau melangkah

Meninggalkan diriku

Sebaknya rasa di dalam dadaku

Teett..

Jangan lupa lirik..tapi aku dah terlupa..haaha..

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

It's never enough to say I love you

No, it's never enough to say I try

It's hard to believe that's there's

No way out for you and me

And it seems to be,

The story of our life



Nobody wins when everyone's losing



It's like one step forward and two steps back

No matter what I do you're always mad

And I can't change your mind


Pernah dengar lagu ni??xpernah..haihh…susah ni..Hehehe…lagu by Theory of The deadman..Not meant to be..Nape spesel??sebab lagu ni Mr Choc yang bagi..hehehe.

Ada rahsia di sebalik lagu…wink!!


*#*#*#*#*#*#*#*#*#* #*#*#*#*#*#*#*#*#*#*


banyak sangat2 lagi lagu yang give me a thousands meaning. Up my spirit. Holding my heart's secret strongly. i love music....

0 comments: