Friday, March 9, 2012

Cinta tak perlukan sebab cinta perlukan akal.

Selalu sangat kita dengar orang cakap cinta tak perlukan sebab. Kan?memang pun, bila kita dah terlalu cintakan seseorang tu, of kos la kentut beliau pun wangi mengharum pada hidung kita. Muka senget benget pun jadi lurussss je di mata kita. Tapi tak pe, itu fizikal. Orang kata, cintalah akhlaknya, bukan rupanya.

Dapat pakwe garang nak mampus pun, masih, setia. masih, bertahan. Dah kena pukul pun, masihl, sayang. masih, cinta. Kenapa? Sebab cinta tak perlukan sebab. Jadi, jangan tanya kenapa.

Dapat pakwe kaki perempuan, tukar stok awek macam tukar boxer hari-hari. Sehari tiga kali tukar. Tapi, tetap sayang. Tetap cinta. Waddehel gurl?kerana cinta tak perlukan sebab? Cinta tak perlukan alas an. Ianya lahir dari hati. Ianya suci, tulus, ikhlas. Tu la jawapan yang biasa kita dengar. Tak pun, paling cliché sekali, yakin beliau boleh berubah. Nahh. Damn!

Ingat, cinta perlukan akal. Muka hensem tinggi menggunung pun, kalau perangai tak elok, camane la dia nak bimbing kita esok-esok. adoi. Muka hensem, tapi akhlak cetek. Nak pilih rupa atau perangai?guna akal.

Untuk bercinta kita perlu berfikir. Untuk bercinta kita kena telus, bukan tulus semata-mata. Tak mengapa dapat pakwe garang kalau betul kita salah, tapi kalau dah tahap memukul tu, gunakanlah akal. Tak mengapa dapat pakwe ramai kawan perempuan, tapi dia duk mainkan perasaan kita dan minah lain buat apa dik. Kita bukan lembu yang tak de akal. Kita manusia. Beza kita dengan binatang is akal. Gunakanlah kelebihan sebagai manusia tu sebaiknya.

4 comments:

nuruashia said... [Reply to comment]

ermmm..kalo nuru plh perangai..eheheh

Puan Besar Shag Yahaya said... [Reply to comment]

Yeah. Cinta perlukan akal. Memang tak mungkin ada sebab mengapa kita sayang orang tu, tapi kena lah pikir dulu kalau nak bercinta :D

kyoshi_sousuke said... [Reply to comment]

awl lg nk bercinta?ke lambat dh ni??dan dop

Telor Power said... [Reply to comment]

terima kasih kerana sudi singgah ke blog yg tak seberapa tu

sebenarnya bab2 cinta nie saya kurang arif