Thursday, March 15, 2012

SENYUM

Senyum hingga ke mata,
Buat orang tergoda,
Senyum hingga ke pipi,
Orang pun suka hati.

Siapa dalam dunia ni yang tak suka melihat orang tersenyum adalah orang yang busuk hati. Kan?  Mish suka orang yang murah dengan senyuman. Tu tandanya orang tu senang didekati. Kalau muka orang tu masam mencuka, korang rasa, ada berani ke korang nak tegur. Silap-silap dapat jerkah seketul.

Kalau kita tengah susah hati, bila kita senyum,  memang lah kita hipokrit. Tapi sedikit sebanyak, ianya menutup sedikit kecelaruan kita tu. sekurang-kurangnya kita menguatkan diri dengan senyuman. Kalau ada orang tindas kita atau buat jahat dengan kita, kita senyum je. dengan senyuman tu sendiri dah memberi pembalasan secara psikologi buat orang tu. orang mengata kita kat belakang, korang senyum je. lantak la dorang nak kata gila ke apa. Sebab kalau kita melatah, pergi maki-maki ke apa, makinnnn la seronok dia buat dosa.

Bagi orang yang kerjanya berface to face dengan customer, senyuman tu wajib okey. Agak-agak korang, korang selesa ke pergi ke kedai makan yang pekerjanya muka bengis dan masam mencuka. Rasa nak hempuk je seketul. Erk~

5 comments:

.: iEyLa :. said... [Reply to comment]

lambat macam mane pon service..
kalau yg duk depan tu senyum..ilang rase nak marah tu kan yunk..
so smile k.. :)

laskar pelangi said... [Reply to comment]

senyum sokmo :))

kaioax said... [Reply to comment]

anagh suka tgk jihah senyum.... tergoda gitu! awwwwww!!! haha

Umi Anaan said... [Reply to comment]

senyum tu sedekah. kalau kita senyum dengan orang, mesti orang tu senyum kat kita balik. lepas tu hati akan rase berbunga-bunga, macam dah buat 1 kebaikan. bestkan, senyum.

YOUsoF said... [Reply to comment]

Sekecik-kecik senyuman mampu menggembirakan hati yang sedang marah sekalipun.. ;)


Tak kira apa pun, senyum tu memang wajib.. Orang senang, kita pun boleh jadi lebih tenang..