Tuesday, June 21, 2011

Kursus Induksi

alhamdulillah, kursus induksi dah pun berakhir 19 Jun hari tu. rasa lega sangat sebab dah berakhir zaman penderitaan. kena bangun awal pagi, balik lewat petang. malam lak bizi ngan latihan persembahan. balik kol 11, kena buat assignment lagi. dalam duk lega lepas penderitaan ni, datang pulak derita baru.

derita merindu. yess. rindu sangat kat kawan-kawan. okeh. out of topic.

actually, ramai tanya mish pasal induksi ni. apa tu induksi?eh eh. malu la Mish kalau tak boleh jawab induksi tu apa kan. padahal seminggu duk sibuk ngan mende alah tu. hehe.


induksi ni kira macam kursus pra-perkhidmatan untuk bakal-bakal penjawat awam. dalam kursus ni kami belajar semua pasal pekeliling-pekeliling yang ada menyatakan pasal cuti, elaun, perubatan dan macam-macam la. lengkap dengan panduan apa semua. lepas tu belajar pasal etika dan jugak komunikasi. penting la untuk diguna masa layan pelanggan kami iaitu pesakit bila kami dah dilantik nanti.

kursus induksi ni ada markah tau. wajib lulus. kalau gagal kena la ulang. pentingnya lulus induksi ni untuk pengesahan jawatan kami sebagai penjawat awam nanti. sebab, kalau jawatan tu tak disahkan, tiada kenaikan pangkat, tiada kenaikan tangga gaji, dan apa ntah lagi. kalau dulu, induksi ni ada exam tau. jangan memain. tapi sekarang, alhamdulillah dah dimansuhkan. so, markah kami bergantung pada assignment, disiplin dan penilaian fasilitator.

dulu induksi ni sebulan tau. lepas tu lama-lama disingkatkan jadi dua minggu. dan sekarang, disingkatkan lagi jadi tujuh hari je. haha. syukur la Mish tergolong dalam yang paling singkat setakat ni. ntah-ntah esok ada yang sehari semalam je kot. sumpah ai jeles kalu ada yang macam tu. hehe.

21 comments:

alif haris said... [Reply to comment]

ooouhh itu rupanya induksi .. hehe .. jelas suda :)

emieysandra said... [Reply to comment]

msti penat kan..huhU~

diana said... [Reply to comment]

baru hari ni akak tau apa itu kursus induksi..heheh

Tuan Penasihat said... [Reply to comment]

tahniah.
moga menjadi penjawat awam yang berdedikasi nanti.

NuSaNa NoSa 91 said... [Reply to comment]

ehhh?? seminggu je?? knp dia singkatkan?? =.=

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... [Reply to comment]

wahh tahniah mish...selesai dah ke induksi?

Akulah Pak Lan said... [Reply to comment]

Good..mengantuk kot kalau join kursus2 ni...

blog-tips-kurus said... [Reply to comment]

oooo.. p induksi rupanya.
di mana? sebilik dengan siapa? sekumpulan dengan siapa? siapa nama fasi? dll.. hehe!

nuruashia ♥ said... [Reply to comment]

ooo...best tak mish??

Suara Kalbu said... [Reply to comment]

Alhamdulillah... dah selesai kursus.

Akak terkadang boring gak kursus lelama ni. Tak masuk dek otak hihihi

Mrs.Yie said... [Reply to comment]

ooo..gitu rupanya maksud kursus induksi ye..bagus la ni..nanti bila dah keje x de la terkial2 nak ambik tahu dan belajar pasal benda tu lagi kan..

iwan_dextrous said... [Reply to comment]

hihii..igt induksi tu ap..ahha

Izan Ishak said... [Reply to comment]

tahniah mish dah tamat pun kursus induksi ye. lepas ni bolehlah bergelar penjawat awam yg berkaliber ye~

chemay said... [Reply to comment]

dulu penah teman hantar kaka chemay pergi kusus tuh
agaknye nanti chemay pon kena la kot
-.-

laskar pelangi said... [Reply to comment]

dear! selamat pulang ke negeri keropok yeeee=D

apik pehe said... [Reply to comment]

hehehe..ok la tu kalau dah abes

Cik Aish said... [Reply to comment]

mcm penat je..huhu mcm zaman oriantasi lak rasanya.. :p

tomato said... [Reply to comment]

hohooo sonok la singkat je ek masa ;p

Far8 budak baik said... [Reply to comment]

x pyh nak rindu merindu
sangat lah kan??
hahahahaha =p
weh weh..
kursus elok2...
wajib lulus tahu..haha =p

padin said... [Reply to comment]

ini tidak adil aku induksi 2 minggu wakaka, siap ade exam lagi hampeh betull hee insyaallah induksi penjawat awam senang je nak lulus..

Puan Besar Shag Yahaya said... [Reply to comment]

Tunggu Shag jadi PM nanti Shag potong induksi tu jadi 2 jam je :P