Saturday, November 5, 2011

Menu Hari Raya Aidiladha

dah ramai stat update pasal raya Aidiladha kan? semua duk syok nak balik kampung lah apa lah. yang ada kat kampung tu pulak masak apa untuk menu hari esok? hehe.

kalau kat Terengganu ni ramai yang buat nasi dagang untuk hari raya pertama. dah macam tradisi pulak. tapi kalau family Mish memang tak minat sangat nasi dagang. so, biasa masak nasi tomato. tak pun nasik minyak kuah kurma. nyam nyam.

esok cadang nak melawat kubur arwah...rindu sangat kat arwah. kejap je masa berlalu. dah 4 bulan rupanya arwah pergi. so, harap-harap tak hujan la esok hari. dah dua bulan kot tak jenguk arwah. hati ni rinduuuuuuu sangat.



Hari Raya Aidiladha disambut ketika umat Islam membuat penziarahan ke Mekah, mengunjung Kaabah dan melakukan korban sembelihan. Al-Quran tidak menyatakan, tetapi umat Islam memegang bahawa perayaan korban ini memperingati kesanggupan Nabi Ibrahim untuk menyerahkan anaknya sebagai korban kepada Tuhan.
Selepas sembahyang, sekali lagi umat Islam akan berbondong-bondong melawati perkuburan orang yang disayangi. Semua orang akan memakai pakaian baru dan selepas itu yang muda akan memohon kemaafan daripada yang tua. Selepas itu semua orang akan menjamah pelbagai juadah yang disediakan sebelum ziarah dan menziarahi sesama mereka....SUMBER

selamat hari raya aidiladha semua! semoga amalan kita dirahmati Allah.

13 comments:

faryzh said... [Reply to comment]

selamat hari raya mish..

nuruashia ♥ said... [Reply to comment]

semoga roh dicucuri rhmat n dtempatkan bersama para solihin..ameen..
slmt ary raye mishhh <3

nuruashia ♥ said... [Reply to comment]

semoga roh dicucuri rhmat n dtempatkan bersama para solihin..ameen..
slmt ary raye mishhh <3

semutsengal said... [Reply to comment]

selamat raya kurba misshh. Esok mkan nasi tomato jgn lupa aku tautau !!

❤ eyeme ❤ said... [Reply to comment]

selamat ari raya adik manis.. (sila baca dgn nada ban**a)

deno said... [Reply to comment]

hai mish! slamat hari raye!! wah.. ada nasik tomato ke esok? kat umah deno nasi tomato biasa mak buat masa hari raya aidilfitri je, utk raya korban nie simple je just rendang daging, ketupat, nasi himpit dan kuah kacang... tadi pun dah makan sikit... heeee.... :)

JIJI YU said... [Reply to comment]

weyh..nasi dagang ganu power

Tea said... [Reply to comment]

Aku beraya sorang, pun masak nasi tomato. Mari beraya!

zirconia said... [Reply to comment]

salam aidiladha mish. bestnya kalau dpt nasi dagang, tapi mish tak buat pulak ye.hehe

al-fatihah utk arwah. semoga dia tenang di sana..

kajaharuna said... [Reply to comment]

semua sambut hari raye.. saya pulak, sambut cerit birit sebab kentang..

dayang said... [Reply to comment]

selamat hari raya mish, sy ingat mish nk tempek resepi kt entri ni.. teringin nk cuba resepi masakan dr mish. *eh?tetibe* hhuhu.. :P

Wanie said... [Reply to comment]

selamat hari raya mish..nasi dagin femes jugak eh kat sane?wanie suke nasik daging tapi kat umah x buat pn la..arini makan piza dengan kek :D menu western..kuikuikui

mizzura said... [Reply to comment]

yelah...jiran tu everytime raya mesti pas nasi dagang..hmm...