Monday, July 18, 2011

Langkah Mayat Kerengga Tu Dulu!

sekarang dah tiba musim buah. o yeah. kat tepi jalan penuh dengan buah-buah tempatan macam durian, rambutan. semua dah bersepah-sepah kat tepi jalan. dalam masa yang sama, lagi 14 hari nak puasa. semoga dipanjangkan umur untuk bertemu dengan bulan Ramadhan kali ni. aminn~

okey, agak tercicir dari tajuk nampaknya.

tadi petang Mish dengan gigihnya sambung kayu kayan untuk buat galah. buat galah orang tak guna plywood tau. mau beruk-beruk di hutan gelak sakan tengok manusia kait buah guna plywood. haha. Mish guna ranting-ranting kayu yang tough-tough semuanya. lepas siap je galah yang ntah hape-hape tu, proses mengait rambutan bermula.

punya tengah syok mengait. dem. kerengga yang bau kencingnya busuk dan gigitannya yang sakit tu datang. hoho. dia mai dah..dia mai dahh.. nahas.

bermula la pertarungan yang sengit. dia gigit kaki, cepat-cepat pijak. dia mai kat lengan. watchaa...bagi penampar je seketul. busuk ya ampun bau mende alah ni. tak padan ngan kecik.

yeah! kepuasan terpancar lepas bertarung. dapat gak setangkai rambutan nih.
manis wess. rangup lagi tu. nyum nyum.

siapa yang rabun meh uji mata anda kat sini. ce cari kerengga sekor yang duk nusuk (sembunyi) ala-ala mainan hide n seek. bajet org tak nampak bumper dia yang besar tu. ada hati nak nyorok. cehh.. haha. siapa yang tak jumpa kerengga ni kena p terjun bangunan la. buat malu je. haha.

kerengga kat atas pokok rambutan ni memang banyak. agak mencabar la kalau nak makan. tapi umi kata, kalau tak de kerengga, mesti kelawar ngan tupai mai makan. tak pun musang. so, kiranya untung jugak lah ada kerengga yang selimm ni. sebab tolong jaga pokok ni kan. bagus-bagus. tak payah upah pak guard. haha.

21 comments:

nuruashia ♥ said... [Reply to comment]

kerenggah xpe agy sebab besar..semut buah yg hitam tu yg annoying giler T_T

muhamad hanif said... [Reply to comment]

kerengga juga membantu menjaga bunga-bunga buah daripada serangan musuh..


AHAHAHHAHAAHAHA

Freaky said... [Reply to comment]

waa buah-buahan.. rambutan =_=

cheqwa said... [Reply to comment]

aaah,sedapnya rambutan...nak setangkai.tapi tanak kerengga..kekekeke ^_^

Cik Ezy said... [Reply to comment]

tuuu dh nmpk kerengga..
ekeke.

Arif Aiman said... [Reply to comment]

ahaaa... baru tau kegunaan kerengga... btw... jgn lupa.. skrng musim batuk juga~~

Wanie said... [Reply to comment]

rambutan ni nampak macam lekang elok je ni..
meh kirim kedah satu tangkai..hehe

kerengga warne hitam eh?
wanie nampak warne hitam je ni..
tahap rabun tak leh diselamatkan dah ni..haha

alif haris said... [Reply to comment]

huhu alif tak suka kerengga .. sakit gilo klu kene gigit .. huhu

..hizamirahim.. said... [Reply to comment]

haha.
tahu takpe!
kalau kena gigit dgn kerengga, rasa macam nak gigit balik je.
:B

AIMAN said... [Reply to comment]

sedap ni..

Jay said... [Reply to comment]

kalau Jay...Jay panjat je pokok tu...takyah nak kait2..hahaha...best dapat kawan dengan kerengga...hehehe...kerengga pun tak gigit Jay..senang je petik buah rambutan tu..:)

Puteri Iqa Izyan said... [Reply to comment]

wa. dah lama tak main kait2 buah =D
paling syok tang semut. siyes rase nk lempang je semut tu bile kne gigit. =P

Hana Soffelia said... [Reply to comment]

Miss that moment.. kalo ada kt kg ni pasti hana bertarung dgn kerengga gak ambik buah rambutan, dokong and manggis... hukhuk

iPai said... [Reply to comment]

owh .. macam gitu ke .. ada bagus juga kerengga ni kan ..


perang ngan kerengga itu sangat dramatik ..

Scya Lollita said... [Reply to comment]

kerengga mmg x best .


know what , cik scya ade pngalaman kerengga msuk telinga T.T

diana said... [Reply to comment]

buat yang gelojoh tu terus masuk mulut makan la perut kerengga sekali..hahahah..

Adry@Daun said... [Reply to comment]

Susah pyh buat glh dpt satu tgkai je... Ambik la dua tiga ikat. Kalo berani nk lwn kerengga tu..rukah la pkk tu..haha.. Kerengga dlm gmbr tu ada kat bhgn tgh foto(ke kanan sikit). Jwb btul ni dpt hadiah rmbtn tak??

Cik Jannah said... [Reply to comment]

mish.. nak rambutan gakk!

lydia miza said... [Reply to comment]

arghhh siyes akak tension.akak cr rambutan sejak blk lum jmp lg kat sgmt.hr tu hubby belikan kat melaka pun rm8 sekilo...dah la tak sedap,tak longkah isidgn bijinyer..grrr

laskar pelangi said... [Reply to comment]

mish! bak rambutan 2 kilo.peveret pelangi uhhhh

iPai said... [Reply to comment]

najihah buka laa kedai buah .. hehe .. jual2 buah rambutan ni