Saturday, December 25, 2010

Sombong di Dunia

ni just quick update. untuk renungan kita bersama. dan Mish langsung tak tujukan pada sesiapa. sebab setiap yang bernyawa pasti akan mati. dunia ni just tempat persinggahan. setiap apa yang kita buat, sama ada menzalimi diri sendiri atau orang lain, semua tu tuhan akan balas. pasti akan dibalas. cepat atau lambat. dunia atau akhirat. sedar atau tidak.

jika hari ni kita sombong. berlagak. bongkak dengan kekayaan, harta atau rupa yang kita ada. di hari pembalasan, pasti ada balasannya. tidak pasti di dunia atau akhirat. jika di dunia, kita sakit di hari tua. tiada yang mahu menjaga. mana tempat yang kita nak tuju. sedangkan kita tiada upaya. menumpang dirumah mereka yang kita pernah zalimi. yang pernah kita hina. apa tak de rasa malu ke?

kita buang keluarga. buang saudara. mengejar keseronokan dengan rakan. kononnya mereka kawan sejati. mereka teman yang dicari. tapi pada hari kita tersungkur, pada hari kita jatuh. siapa yang sejatinya menolong kita. siapa?

buat apa la nak sombong-sombong atas dunia ni, sedangkan di sisi Allah, kita semua adalah sama. hurm..apa salahnya kita anggap dan layan semua orang sama rata sama baik. tak boleh terlalu baik, fine, tapi jangan la sampai kita menghina dan menzalimi. aihhh..

16 comments:

eRza farEeha said... [Reply to comment]

jom kte beramah mesra...baru zsombonk kn kn kn..ehhe

emieysandra said... [Reply to comment]

rmai gk jumpe org yg cmni, mls nk sbuk..tkut gk klu diri sndiri jd cmtu, minta jauh la..;)

Myra Arshad (: said... [Reply to comment]

betul betul sokong mish. kita semua sama d sisi allah :)

CIK TOM said... [Reply to comment]

betul mish..bagus renungan ni...xbaik smbg n berlagak..ingt dunia ni sentiasa berputar...jap kt bwh n jap atas..

Bulan said... [Reply to comment]

sombong didunia bala di akhirat.
tapi kdg2 kt dunia dah nmpk bala nya

Suara Kalbu said... [Reply to comment]

Sapa-sapa yg rasa nak jadi sombong tu suh dia masuk hutan. Pergi sombong kat sana sensorang diri

iszieylyanziy said... [Reply to comment]

sokong2x,,, mintak jauh je,,,

zirconia said... [Reply to comment]

setuju dengan mish tentang nie..

Mra Mastura said... [Reply to comment]

yup.agreed.. sombong2 tak kemana pun kan.xsalah kalau baik sesama sendiri.. sendiri jugak happy =)

cik elina said... [Reply to comment]

betol !

buat apa nak smbong .

:)

Faizal-Aviate said... [Reply to comment]

yeppp tak guna membongkakkan diri kan....

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... [Reply to comment]

jom ramah2..tak elok sombong2..hehe

omurice said... [Reply to comment]

setuju jangan sombong...kalau sombong buruk menimpa setiap masa...huhu...

alif said... [Reply to comment]

setuju tu....sombong la kat dunia kat akhirat tau la nanti hehehehe tq info bguna

fyda razak said... [Reply to comment]

mayB sesetengah orang tu fikir dye dah super cool dan rasa diorang ni ada hak bkelakuan sombong dengan org yg setaraf dgn mereka.

||aLeaSaRa|| said... [Reply to comment]

betul..betul...jgn terlalu memandang bintang di langit hingga lupa rumput di bumi.